Mark Amerika, Dominic Arsenault, Magali Babin , Benoit Bordeleau, RYBN (collectif), Stanza, Tom Zamir
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Paule Mackrous
Paule Mackrous
Paule Mackrous détient une Maîtrise en Études des arts et est étudiante au Doctorat en Sémiologie à l'Université du Québec à Montréal. Sa thèse, qui s'inscrit à la suite de ses recherches de maîtrise, porte sur l'effet de présence comme modèle d'interprétation pour les oeuvres d'art hypermédiatiques (Net Art, art dans Second Life, téléprésence). Elle effectue présentement un stage à l'Université du Colorado à Boulder (EDAS) avec l'artiste Mark Amerika.Elle collabore à plusieurs revues d'art actuel et contemporain et participe aux comités de rédaction de bleuOrange, revue de littérature hypermédiatique. Elle est rédactrice pour les Éditions Art Mûr et est l’auteure de plusieurs opuscules d’exposition d’artistes contemporains. Elle a travaillé à titre d'adjointe de recherche au Nt2 : le Laboratoire sur les œuvres hypermédiatiques et de chargée de cours à l'École des arts visuels et médiatiques de l'UQAM.www.effetdepresence.blogspot.com
Mark Amerika
Mark Amerika has exhibited his artwork in many venues including the Whitney Biennial, the Walker Art Center, the Denver Art Museum, and the American Museum of the Moving Image. He has had five early and mid career retrospectives including the first-ever net art retrospective in the summer of 2001 at the ACA Media Arts Plaza in Tokyo, Japan, and later that year at the Institute of Contemporary Arts in London. In 2004, he had two follow-up retrospectives, one at Ciberart Bilbao in Spain, and one at the Festival International de Linguagem Eletronica at the Gallerie do SESI in Sao Paulo, Brazil. A cult novelist, media theorist, web publisher, and VJ artist who has performed internationally, Amerika is the author of many books including his recently published collection of artist writings entitled META/DATA: A Digital Poetics (The MIT Press). The premiere solo exhibition of his feature-length art film, Immobilité, took place at the Chelsea Art Museum in New York in Spring 2009 and was featured in his most recent comprehensive retrospective, UNREALTIME, at the National Museum of Contemporary Art in Athens, Greece, in 2009-2010. Amerika is a Professor of Art and Art History at the University of Colorado at Boulder. More information can be found at his website, markamerika.com
Dominic Arsenault
Dominic Arsenault est doctorant au Département d’histoire de l’art et d’études cinématographiques de l’Université de Montréal, chargé de cours, auxiliaire de recherche dans l’équipe Ludiciné (www.ludicine.ca) et fondateur du Réseau d’Études Ludologiques Interdisciplinaire du Québec (http://grou.ps/relq). Outre sa thèse qui porte sur le genre en jeu vidéo, il enseigne et publie sur l’histoire et l’esthétique du jeu vidéo, la narration, l’immersion, et l’activité du joueur. On peut le trouver en ligne au www.le-ludophile.com.
Magali Babin
Triture, performe, compose, improvise avec les bruits, le son, le son des bruits. Elle le fait avec quelques outils numériques mais surtout avec le plus banal des objets, des micros contacts, des tables tournantes, sans oublier l’environnement qui l’entoure. Elle se commet seule, en trio (mineminemine), en quatuor (Quatuor de tables tournantes de Martin Tétreault) ou en géographie variable (nocinéma.org). Magali Babin médite très sérieusement et le plus souvent possible sur les concepts suivants: “La géographie sonore des objets”, “L’espace d’un son et le son dans l’espace”, “ Interférences entre microcosme et macrocosme sonore”, “ Pour une pédagogie de l’art bruitiste” et “Le silence inexistant”.On a pu entendre son travail ici et là: Mutek, Rien à voir, Suonidelpopolo (Mtl), MoisMulti (Qc), Send+Receive (Winnipeg), Transmédiales (Berlin), Hight Zero (Usa), NewMusicFestival (Vancouver), Root Festival (Angleterre).
myspace.com/magalibabin /
www.electrocd.com/bio/babin_ma/ http://www.electrocd.com/fr/bio/babin_ma
Benoit Bordeleau
Benoit Bordeleau est né en 1986 à Buckingham. Il est établi àMontréal depuis 2005. Il détient un baccalauréat en Études littéraires et termine une maîtrise en Études littéraires (création, Université du Québec à Montréal) où il propose une réflexion sur l'usage de la note de terrain chez l'écrivain flâneur ainsi que la mise en recueil de proses brèves. Il est actuellement assistant de recherche au Laboratoire NT2, nouvelles textualités, nouvelles technologies et ainsi qu'à La Traversée - Atelier québécois de géopoétique.
RYBN
Collectif artistique pluridisciplinaire créé en 2000, basé à Paris, spécialisé dans la réalisation d'installations, de performances et d'interfaces faisant autant référence aux systèmes codifiés de la représentation artistique (peinture, architecture, contre-cultures) qu'aux phénomènes humains et physiques (géopolitique, socio-économie, perception sensorielle, systèmes cognitifs). Axe de recherche : la construction d'une sémantique de la convergence?, via le couplage, le détournement et la perversion des outils d'écriture et de formalisation liés aux technologies des communications, de l'information et du sensoriel, réseaux, flux de données, olfaction, captation, surveillance, audiovisuel, interaction, temps-réel.
http://www.rybn.org
Stanza
Stanza is an internationally recognized artist, who has been exhibiting worldwide since 1984. His artworks have won prestigious painting prizes and ten first prize art awards including:- Vidalife 6.0 First Prize. SeNef Grand Prix. Videobrasil First Prize. Stanzas art has also been rewarded with a prestigious Nesta Dreamtime Award, an Arts Humanities Creative Fellowship and a Clarks bursary award.
His artworks have been exhibited globally with over fifty exhibitions in the last five years including:- Venice Biennale: Victoria Albert Museum: Tate Britain: Mundo Urbano Madrid: New Forest Pavilion Artsway: State Museum, Novorsibirsk. Biennale of Sydney, Museo Tamayo Arte Contemporáneo Mexico: Plymouth Arts Centre: ICA London: Sao Paulo Biennale:
His mediums include; painting, video, prints, generative artworks and installations. Stanza is an expert in arts technology, CCTV, online networks, touch screens, environmental sensors, and interactive artworks. Recurring themes throughout his career include, the urban landscape, surveillance culture and alienation in the city.
Educated in fine art at Goldsmiths College in the early eighties he later went on to study at Greenwich University and Central Saint Martins Art College London. Stanza returned to Goldsmiths College as a AHRC arts research fellow. He is a pioneer of net art and was one of the first to use internet art as a medium. His websites and net specific artworks have been online since 1995. In the last ten years these online projects have received over four million visitors.
http://www.stanza.co.uk
Tom Zamir
T.om freelances the Internet as a DJ, promoter, web developer, and digital artist. He is a veteran of the network dating back to 1997, when information exchange took place on secret BBS systems, before the Internet became personal. Tom is a student of psychology, technology, and the universal networks of consciousness. Keeping up with the global beat, he is connected with musicians and artists from around the world spreading the word about new releases and occasionally releasing a mix or compilation.
Extending his global net.existence to his physicality, Tom travels the planet as often as possible and has visited more then a dozen countries while new destinations always rise on his horizon.
Understanding the inner-connectivity and similarity of all things on all planes is his quest, with the final goal of clarifying confusion; creating a coherent state of [higher] being.
Tom practices yoga, martial arts and spirituality and has led workshops in international festivals on human energy design, and the derivations of the ancient-recent groundbreaking finding that everything is one.
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