1920-1970
November 6 to December 21
On the occasion of Canada’s Year of Asia Pacific, the CIAC presents from November 6 to December 21, 1997:
A documentary exhibition
129 photographs in black and white testify to the movements of Dada, Surrealism, Fluxus, Performance, Aktion, and New Music among others, as they were experienced in Japan between 1920-1970: this is a unique documentation, still unknown in Quebec and Canada. The documents presented are essential for those who wish to understand the history of contemporary Japanese art. The exhibition is accompanied by a catalogue. Translations will be available to the public. Within the exhibition space a reading room which contains documentation on this period of art history has been set up.
What gives this exhibition special significance is the fact that its opening coincides with the publication of the book Les arts visuels au Québec dans les années soixantes, tome 11, L’eclatement du modérnisme (VLM ed.), directed by Francine Couture, professor at the Université du Québec à Montréal. This publication suggests that there are interesting similarities between the arts in Quebec and Japan in the sixties. The symposium will treat these subjects.
Le colloque: Les transferts culturels entre sociétés
À l’occasion des expositions Yoshio SHIRAKAWA et Les Avant-gardes au Japon 1920-1970, le Centre international d’art contemporain de Montréal (CIAC) organise une table ronde publique pour discuter des échanges, redéfinitions, appropriations, et internationalisations de courants esthétiques développés dans un contexte culturel homogène et repris par des artistes d’autres pays et d’autres cultures.
Comment les japonais ont-ils réinterprété le Dadaïsme, le mouvement Fluxus, le Surréalisme? Comment ces mêmes mouvements ont-ils trouvé leurs adeptes au Québec et au Canada? Quelles sont les traces à long terme que ces transferts culturels laissent dans les milieux des arts visuels?
La table ronde sera animée par Yoshio SHIRAKAWA, artiste et commissaire de l’exposition Les Avant-gardes au Japon 1920-1970, Masashi OGURA, critique d’art et commissaire de l’exposition Yoshio SHIRAKAWA, Makiko HARA, historienne de l’art, Claude GOSSELIN, directeur du Centre international d’art contemporain de Montréal.
La Table ronde se tiendra
le samedi, 8 novembre de 14 à 17 heures au
Centre Canadien d’Architecture
1920, rue Baile, Montréal.
Entrée libre. Langues: français et anglais.
Cette activité a reçu un appui financier de l’Année Canadienne de l’Asie-Pacifique, ministère des Affaires extérieures et du Commerce international du Canada.
Nous remercions le Centre Canadien d’Architecture et la revue Parachute pour leur généreuse collaboration à la tenue de cet événement.