Elissa AUTHER, « Wallpaper, the Decorative, and Contemporary Installation Art », in Extra/Ordinary: Craft and Contemporary Art, ed. Maria Elena Buszek, Durham, Duke University Press, 2011, p. 115-134.
Source : www.academia.edu
Elissa Auther explore dans cet article les papiers peints d’Andy Warhol sous l’angle du décoratif et y approfondie l’association pleinement assumée par l’artiste du décoratif avec l’homosexualité émasculée et la féminité.
EXTRAIT DE L’ARTICLE
« In the 1960s and 1970S, the « decorative » was a category to be avoided at all costs, for the application of the term to a work of art was an emasculating taunt that reduced it to an interior-design solution-a joke, really, in the discourse of art at the time invested in notions of formal and intellectual rigor. Robert Morris’s recollection that « the great anxiety » for artists of the period was the potential for one’s work to « fall into the decorative, the feminine, the beautiful, in short, the minor » captures the web of pejorative associations circling around the term.’ This web of associations also includes « craft, » a category of form often conflated with the decorative by virtue of its status as a supplement to the work of arts. Not only has wallpaper been classified as a craft at various moments in the history of art but the criticism leveled against it for being nothing but artifice, surface, or meaningless repetition is also applied to craft. […]
In this essay, I argue that Warhol’s wallpapers can best be understood as an embrace of the decorative and especially of the decorative’s association with effete homosexuality and femininity. While the connection between wallpaper, the decorative, and femininity is secured through women’s traditional place in the domestic sphere as homemakers, it is the discourse of camp that links wallpaper, the decorative, and homosexuality. […]
Warhol’s embrace of wallpaper is a camp elevation of this low, kitsch medium through which he managed both to signify queer identity and to destabilize the art world’s rigid separation of high art and the decorative. Insofar as Warhol put wallpaper at the center of his installations, he turned this traditionally « background » medium into high art and in so doing signaled the triumph of decoration with all of its feminine and queer associations. »
NOTE SUR L’AUTEURE
Elissa Auther est directrice adjointe à la conservation et conservatrice en chef de la Fondation William et Mildred Lasdon au Museum of Arts and Design (New York, NY). Précédemment, elle a été professeure agrégée d’art moderne et contemporain à l’Université du Colorado, puis professeure agrégée invitée au Bard Graduate Center. Parallèlement à ses travaux universitaires et de conservation, elle a codirigé le programme public révolutionnaire Feminism & Co.: Art, Sex, Politics de 2007 à 2017.
2000 – Ph.D., History of Art, University of Maryland, College Park; 1995 – Graduate Certificate, Women’s Studies, University of Maryland, College Park – M.A., History of Art, University of Maryland, College Park; 1991 – B.A. History of Art, San Francisco State University.
Source : https://www.elissaauther.com/
54 rue Charles de Gaulle
78350 Jouy-en-Josas,
France
www.museedelatoiledejouy.fr
Plus de 5 ans après la commémoration du bicentenaire de la naissance de Christophe-Philippe Oberkampf, le musée repense entièrement son discours et son expérience de visite. Du XVIIe siècle jusqu’à nos jours, des confins de l’Inde à notre société contemporaine de plus en plus mondialisée, les toiles de Jouy sont racontées au fil de l’histoire artistique, économique, sociale et technique des indiennes et des cotonnades imprimées. Retraçant l’aventure hors norme d’un industriel en avance sur son temps, cette nouvelle présentation s’attache à comprendre les enjeux d’une époque annonciatrice du monde d’aujourd’hui.
TANNENBAUM, Judith et BOULTON STROUD, Marion, On the Wall: Wallpaper by Contemporary Artists, éd. Judith A. Singsen, Rhode Island School of Design Museum, East Greenwich, Meridian Printing, 2003, pp 60.
Du 7 février au 20 avril 2003
Rhode Island School of Design Museum
224 Benefit Street, Providence, RI, 02903-2723, U.S.A.
Source : www.digitalcommons.risd.edu
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Le papier peint reçoit rarement la même attention que l’on accorde aux objets d’art ou aux autres arts appliqués. Néanmoins, de nombreux artistes formés aux beaux-arts ont créé des revêtements muraux saisissants — traitant de sujets d’actualité et conceptuels, ainsi que des motifs riches — et considèrent cette démarche comme une entreprise significative dans leur œuvre. L’exposition s’étend de 1966 à nos jours, du motif Cow, un désormais classique d’Andy Warhol, aux installations conçues spécifiquement pour l’exposition au The RISD Museum (Rhode Island School of Design Museum).
ARTISTES
Ann Agee, John Baldessari, Matthew Benedict, Brian Chippendale, Adam Cvijanovic, General Idea, Robert Gober, Rodney Graham, Renée Green, Jenny Holzer, Jim Isermann, Virgil Marti, Jane Masters, Takashi Murakami, Joan Nelson, Paul Noble, Jorge Pardo, Francesco Simeti, Do-Ho Suh, Christine Tarkowski, Andy Warhol, Carrie Mae Weems, William Wegman.
SAUNDERS, Gill, HEYSE-MOORE, Dominique et KEEBLE, Trevor, introduction par Christine WOODS, Walls are Talking: Wallpaper, Art and Culture, University of Manchester, Whitworth Art Gallery, Chicago, KWS Publishers, 2010, pp 128.
Du 5 février au 3 mai 2010
The Whitworth Art Gallery
The University of Manchester
Oxford Road, Manchester M15 6ER, UK
À venir
COMMISSAIRE
CLAUDE GOSSELIN, C.M. (c.v.)
Directeur général et artistique
Centre international d’art contemporain de Montréal
claude.gosselin@ciac.ca