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dossier :
Mutations de la fiction
par Jean-Pierre Balpe
(en français)

perspective :
Map Catalogues:
J. R. Carpenter's Web Projects

by Patrick Ellis
(in English)

œuvre 1
(work 1) :

Inanimate Alice
(Kate PULLINGER & Chris JOSEPH)

by Ruth Page
(in English)

œuvre 2 :
Deviant: The Possession of Christian Shaw
(Donna LEISHMAN)

par Jan Baetens
(en français)

œuvre 3 :
NON-roman
(Lucie de BOUTINY)

par Alice van der Klei
(en français)

œuvre 4 :
Principes de gravité
(Sébastien CLICHE)

par Xavier Malbreil
(en français)

œuvre 5 :
Ulysses 101
(David CLARK)

par Bertrand Gervais
(en français)
Magazine électronique du CIAC
No 30
Été 2008 / Summer 2008


Copyright © 1997-2008. Centre international d'art contemporain de Montréal. Tous droits réservés.


« Parce que nous pensons le monde autant que nous le vivons, parce que nous le rêvons, l'imaginons, l'homme est pétri de fiction; la fiction nous fait. La fiction est présente depuis les origines mémorielles de l'humanité et il n'est pas de civilisation sans elle car, la plupart du temps, les civilisations se sont élaborées sur de Grands Récits fondateurs. Or, aujourd'hui, peut-être parce que ces Grands Récits tendent à perdre de leur crédit et que nos civilisations s'en distancient de façon critique, la fiction comme jamais auparavant tend à dévorer le réel. La fiction nous cerne, nous structure, nous fait; jamais dans l'histoire du monde, autant que dans les sociétés contemporaines définies par leur idéologie libérale, la confusion réel-fiction n'a été aussi importante ».

Jean-Pierre Balpe,
extrait du dossier du présent numéro


Ce numéro du
Magazine électronique du CIAC
a été rendu possible en partie grâce à une subvention du :

 Conseil des Arts du Canada



 Conseil des arts de Montréal




PUBLICATIONS :

Literatures in the Digital Era: Theory and Praxis,
edited by Amelia SANZ and Dolores ROMERO
(LEETHI Group),
Cambridge Scholars Publishing, UK, 2007


"The application of technology to information, communication, and culture has been through the history of humanity a key factor in social progress and well being. Literatures in the Digital Era: Theory and Praxis analyses in its twenty chapters the impacts of digital technology for the contemporary culture. The literary system is being powerfully affected in three aspects.

In the first place, computer resources have been used to preserve and edit literary texts, associating to them graphical material, links with related texts or with dictionaries, and, above all, developing search tools of concordance and syntactic/semantic analysis.

Secondly, we are watching the birth of a digital literature, with new generic characteristics, new creators, with knowledge of both, technological mechanisms and literary resources, and a reader capable of interpreting and enjoying texts on the screen.

Thirdly, literary theory has expressed new postulates with regard to the multiple authorship of digital texts, the disintegration of the textual meaning, the intertextuality and implications of the reader in the creation process and the interpretation of the texts.

These three impacts imply, for some authors, the search of a new paradigm for the creation, reading, and interpretation of digital texts, which points to a new humanism."




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